Laakson Valtaus 10.3

420

Ei katua Kumpulanlaaksoon – mielenilmaus Pietari Kalmin kadun jatkeen rakentamista vastaan Jyrängöntien ja Kumpulantaipaleen kulmauksessa olevalla niityllä. Tiistaina 10.3.2009 klo 17-18 Kumpulanlaaksoa ympäröivien kaupunginosien asukkaat kutsutaan mielenilmaukseen vastustamaan kaupunginhallituksen 2.2. tekemää päätöstä rakentaa Pietari Kalmin kadulle jatke niityn halki Kumpulanmäeltä Pasilaan. Paikalle kutsutaan myös päättäjiä, koska haluamme näyttää kuinka tärkeän viheralueen ja kulttuurihistoriallisesti arvokkaan kartanomiljöön kaupunki on nyt lyhytnäköisesti tuhoamassa.

MIKSI JOTKUT HALUAVAT UUDEN KADUN?
* bussilla 506 eli kampukset yhdistävällä ns. tiedelinjalla pääsisi 5 minuuttia nopeammin Pasilaan, josta bussi jatkaa edelleen Otaniemeen
* pysäkit olisivat Kumpulanmäellä, suoraan työpaikan oven edessä (nyt 100 metriä kauempana, alhaalla Kustaa Vaasan tiellä)
* katu on piirretty kaavaan jo neljännesvuosisata sitten
* katu on luvattu "kabineteissa" yliopiston johdolle 1980-luvulla

MIKSI EI UUTTA KATUA YHTÄ BUSSILINJAA VARTEN?
* Kumpulan kartanon kulttuurihistoriallisesti arvokas ympäristö tuhoutuu
* ympäröivien kaupunginosien asukkaiden käyttämä suosittu ja idyllinen ulkoilualue pilataan
* kaupunkisuunnittelulautakunta on hylännyt ehdotuksen kahdesti, viimeksi joulukuussa 2008
* Pietari Kalmin katu joudutaan lämmittämään talvisin molemmista päistään, jotta bussit edes pääsevät mäelle (ja silti mäellä sijaitseva Ilmatieteen laitos toivoo kadun rakentamista!)
* 100 metrin kävely työpaikalle on terveellistä hyötyliikuntaa
* Hakamäentien remontin valmistuessa nykyinen bussi 506:n reitti nopeutuu automaattisesti
* reittiä voidaan nopeuttaa myös bussille järjestettävillä valoetuuksilla, bussikaistoilla ja vuorovälejä tihentämällä
* metrolla pääsee Otaniemestä Sörnäisiin vuonna 2013, kuka silloin enää käyttää hidasta "tiedelinjaa" kampusten välillä?
* raidejokeria eli pikaraitiotietä Viikistä Otaniemeen suunnitellaan parhaillaan
* aitoa käyttäjätutkimusta siitä, kuka tiedelinjaa käyttää, ei ole
* nykyisen reitin varrella olevien Koskelan ja Käpylän asukkaat tarvitsevat linjaa normaaliin työpaikkaliikenteeseen
* Sofianlehdon kapeat kadut eivät kestä enempää liikennettä
* Kumpulantaipaleen turvallisesta kevyenliikenteenväylästä tulee vaarallinen, kun bussit kohdataan tasoristeyksessä
* asukkaat ja asukasyhdistykset vastustavat yksimielisesti hanketta
* kadusta on tarkoitus tehdä yksikaistainen, joten kasvitieteellinen puutarha, hyötykasviyhdistyksen viljelypalstat ja kadun vieressä sijaitsevan päiväkodin lapset altistuvat pienhiukkaspäästöille 50 kertaa päivässä, kun bussi odottaa puomin takana tyhjäkäynnillä, että vastaantuleva bussi köröttelee niityn halki
* tieteentekijät ja ilmastoihmiset näyttävät naurettavilta istuessaan kiireisinä bussissaan odottamassa, kun naapurin taapero ohittaa Kumpulantaipaleen ja Pietari Kalmin kadun risteystä kolmipyörisellään

SAAVU PAIKALLE JA OTA YSTÄVÄT MUKAAN
– jokaisen läsnäolo on tärkeää!