Kuosisuunnittelijalle vapaaehtoistyö tuo näkyvyyttä

408

Vapaaehtoistyön muotoja on monia – oma kiinnostus, harrastukset ja ammatilliset näkymät nivoutuvat ja muovaavat sitä, mikä on tekijälleen mielekästä toimintaa. Monet yrityksetkin ovat innostuneet aktiivisten ihmisten hyödyntämisestä tuotekehittelyssä ja suunnittelussa. Myös Vallilassa sijaitseva sisustusalan yritys Vallila Interior on kehittänyt oman verkkosovelluksensa Bon Bon Kakun, jonne innostuneet kuosisuunnittelijat voivat ladata omia kuosejaan. Näistä kuoseista muut käyttäjät voivat äänestää parhaimmat kuosiehdotukset, jotka tulevat myyntiin verkkokauppaan.

Innokkaat käyttäjät ovat suunnitelleet jo 1522 kuosia, joista 95 on voittanut tiensä kauppaan. ”Omalla työllään voittaminen on siis kunnioitettava suoritus kenelle tahansa suunnittelijalle”, sanoo Vallila Interiorin sosiaalisista medioista vastaava Henry Ahlavuo.

Mitä palkaksi vapaaehtoisesta kuosisuunnittelusta?

Eniten ääniä saaneen kuosin suunnittelijalle lähetetään kuusi metriä hänen itse suunnittelemaansa kangasta. Näitä malleja on mahdollista myös tilata verkkokaupasta. ”Kuosien suunnittelijoille ei makseta rahallista korvausta ja suunnittelija pitää tekijänoikeutensa kuosiin. Toistaiseksi yrityksellemme ei ole ollut tästä varsinaista taloudellista hyötyä vaan tavoitteena on lähinnä aktivoida käyttäjiä ja kerätä tietoa ajan trendeistä. Samalla innokkaat harrastajat saavat kuoseilleen näkyvyyttä”, Ahlavuo kertoo.

Monet käyttäjistä ovat taidealan opiskelijoita, graafikoita tai taideharrastelijoita, jotka voivat hyödyntää sivustoa oman osaamisensa esittelemiseen. ”Olen bongannut Bon Bon Kakku -kaupan kuosia myynnissä suunnittelijan omassa verkkokaupassa niin kankaana kuin vaikkapa iPhone-koteloissa, mikä kertoo siitä kuinka sivustoa voi luova taiteilija hyödyntää omassa työssään. Bon Bon Kakku -kilpailun voitto mainitaan myös monen freelancerin tai yrittäjän CV:ssä”, Ahlavuo jatkaa.

Viime vuoden suunnittelukilpailun pirteällä heppakuosillaan voittanut brasilialainen Luiza Aché iloitsi voitostaan, sillä hänen unelmansa on ”tehdä monitieteellistä konseptisuunnittelua, jossa on tilaa taiteelle, runoudelle sekä monimuotoiselle itsensä ilmaisulle ja kulttuurille.”

Kuosisuunnittelukisoja ja maratonia

Sivustolla järjestetään myös kilpailuja ajankohtaisen teeman tai tarinan ympärille. Kuoseja arvioidaan sen mukaan, kuinka hyvin teemasta on muokattu myyvä, mutta persoonallinen kuosi. Teemoina ovat olleet muuan muassa kuvakollaasit, jatkuvuus ja nykytaide.

Joulukuussa suoritettiin sivuston käyttäjätutkimus, jonka palaute oli kannustavaa. ”Ihmisillä tuntuu olevan todella sympaattista energiaa Bon Bon Kakkua kohtaan, joka on teknisesti melko haastava sivusto ja totuttelua vaativa. Suuri osa palautteesta liittyi käyttökokemukseen, mutta yllätykseksemme saimme enimmäkseen tsemppiä ja terveisiä ympäri maailmaa”, Ahlavuo kertoo.

Sivustolla on parhaillaan käynnissä kolmiosainen maratonjuoksu eli  ”design-maraton”. Ensimmäisessä vaiheessa tehtävänä on suunnitella toimiva ja yksinkertainen kuosi, toisessa osassa aiheena on realismi ja kolmannessa osassa surrealismi. ”Tyylin tulisi muuttua siis kurinalaisesta ja hallitusta täysin abstraktiin juoksun edetessä”, Ahlavuo kuvailee.

Heidi Söyrinki
Kirjoittaja on Arabianrannassa asuva kahden lapsen äiti, jota kiinnostaa viestintä ja yhteiskunnan ilmiöt.

Kuohu 2/2011